Langgan Percuma

Sunday, 28 May 2017

Resepi Apam Puri Pandan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii.. ok harini dah hari kedua kita menjalani ibadah puasa. Hehe... Jadi adik ingin berkongsi resepi kuih yang adik telah buat semalam iaitu apam pandan. Sebenarnya apam ni apam kastard atau apam puri. Tapi disebabkan adik telah olah sikit inti kastard kepada inti pandan sebab tepung kastard kat rumah dah habis. Inti apam ni bagi adik sangat sedap tau. Sebab rasanya licin ja maksudnya memang lembut ja bila makan. Abah adik pun suka sebab abah kata manis2 gitu. Manis2 buah. Sampaikan kakak adik dia ratah ja inti tu sebab sedap. Hehe. Ok . Yang tu sajalah nohh..



Resepi Apam Puri Pandan

Bahan Kulitnya:

2 cwn tepung gandum
2 1/2 cwn air
sedikit garam
1 sk baking powder
1/2 sk soda bikarbonat
1 biji telur
sedikit pewarna kuning

Cara-cara penyediaan kulit :

1. Campur kesemua bahan tapis(adunan akan kelihatan cair)
2. Kemudian masak seperti masak kuih dadar or pancake. masak sebelah jetak perlu terbalikkan. Guna non stick pan lagi mudah sebab tak lekat bila nak angkat.
3.Setelah masak angkat dan letak di dalam pinggan.Isikan dengan inti yang telah dibuat tadi.
4. Kemudian lipat dan tekan hujung kuih tersebut untuk elakkan inti terkeluar. Boleh juga guna acuan karipap.


Inti Pandan (adik buat 1/2 saja. Resepi dibawah ni 1 adunan)

1 cawan tepung gandum
2 sb tepung kastard atau tepung jagung(kalau nak rasa kastard letak tepung kastard)
1 cawan gula
2 cawan susu segar atau santan(adik letak sedikit saja santan dalam 2 s/b yang lain susu)
2 cawan air pandan (jika nak rasa pandan . Tapi kalau nak rasa kastard boleh guna air masak biasa, susu atau santan)
Sedikit garam

Penyediaan inti kastard

1. Satukan semua bahan di dalam kuali/periuk. Kacau sebati.
2. Nyalakan api dan masak hingga likat dan nampak berkilat.  Sentiasa kacau adunan ketika memasak. Sejukkan sebentar sebelum digunakan.







Cara cara membuat apam pandan



No comments:

Post a Comment

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+