Langgan Percuma

Wednesday, 31 May 2017

Resepi Kuih Buah Melaka / Onde - Onde

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii. Harini adik nak kongsikan resepi kuih buah melaka / onde-onde . Kuih ni sangat2 lah senang nak buat. Tak sampai 30 minit pun nak buat. Keluarga adik suka sangat kuih ni. Sedap. Kenyal2 dan manis gula melaka tu memang terangkat. Kadang adik panggil kuih ni onde - onde mak adik tanya "yang dalam inti kacang tu ka". Adik kata " daklah. Yang ada gula melaka tu". Hehe. Mak adik kata tu namanya buah melaka. Tapi tak kisahlah apa2 nama pun yang pasti kuih ni sedap. Ha nak bagitau yang kui onde - onde / kuih bom tu adik ada buat tau. Lama dah. Dan ada dah pun kat dalam blog ni. Jadi sapa nak jenguk boleh tekan Sini. Ok. Taaa



Resepi Kuih Buah Melaka / Onde - Onde

Bahan bahan

2 keping gula melaka - potong kecil
2 cwn - tepung pulut
2 s/b - tepung gandum
1 - 1 1/2 cwn - air pandan / air masak
Sedikit pewarna kuning dan hijau
Sedikit esen pandan (jika suka)
Kelapa parut + sedikit garam (gaul rata)

Cara cara

Masukkan tepung pulut diikuti dengan air sedikit demi sedikit dan uli sehingga doh tidak melekat dekat tangan. Jika lembik. Campurkan sedikit tepung pulut lagi ke dalam adunan. (Air jangan tuang semua tau. Agak2 ja). Kemudian, ambil sedikit adunan. Kepal2 dan leperkan. Letak inti dan tutup semula. Bulatkan2 dan buat sehingga selesai. Dalam satu periuk. Isikan air dan panaskan air sehingga air menggelegak. Apabila menggelegak, masukkan doh yang telah diletakkan inti ke dalam periuk. Biarkan doh tadi terapung (ini menunjukkan doh telah masak) dan letakkan di dalam air paip sebentar. Gaul dengan kelapa parut. Siap dihidangkan. 😁




Nota

1) Adik kukus sekejap kelapa tu dengan garam. Sebab nak bagi tahan lama sikit.

2) Cara cara membuat kuih buah melaka / onde - onde



No comments:

Post a Comment

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+