Langgan Percuma

Wednesday, 5 July 2017

Resepi Brownies Kedut

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hai. Harini adik nak kongsikan resepi brownies kedut. Brownies ni cepat sangat nak buat. Adik buat ni waktu pagi untuk hidangkan dekat tetamu yang mai rumah waktu rumah terbuka kat rumah adik. Kalau tidak adik nak buat kek tapi masa tu juga la mixer rosak. Jadi adik buat brownies sebab tak perlu putar. Hanya bagi sebati sahaja. Adik buat 2 jenis brownies yang berbeza. Brownies ni rasa dia macam kek2 sikit padat dan lembap. Bagi sesiapa yang minat coklat bolehla cuba sebab rasa pekat dari coklat tu. Sedap. Tapi adik kurang gemar makan coklat ni hehe. Kalau sepotong dua bolehla. Untuk coklat masakan boleh guna yang berkualiti baru hasil kejadiannya cantik. Adik guna Beryl's ja. Tapi tu pun dah sedap dah. Resepi ni adik ambil dari Azlita Masam Manis . Hee oklah taaa..



CHOCOLATE BROWNIES KEDUT

400 gm coklat masakkan / coklat compound ~ Dark Chocolate
150 gm unsalted butter
100 gm gula perang
100 gm gula kastor
4 biji telur ~ gred A
1 sudu kecil esen vanilla
100 gm tepung naik sendiri
30 gm serbuk koko

Cara cara

Satukan coklat masakkan dan buter, dan cairkan dengan kaedah double boiler hingga coklat dan butter larut. Gaul rata.
Dalam bekas yang lain pula, satukan gula kastor, gula perang, telur dan esen vanila. Gaul rata menggunakan whisk sahaja.
Satukan juga tepung naik sendiri dan serbuk koko. Kemudian di ayak.
Tuangkan adunan telur dan gula ke dalam adunan coklat masakkan dan ratakan. Tuangkan adunan ke dalam loyang 10 x 10 inc yang telah di lapik kertas kek dan di oleskan juga dengan butter.
Bakar adunan dalam ketuhar yang telah di panaskan 10 minit awal dengan suhu 160 C selama 30 minit mengikut kepanasan suhu ketuhar masing-masing.
Bila dah masak, tutup oven. Biarkan kek dalam oven dengan pintu oven di renggangkan sedikit dan biarkan selama 15 minit
Bila dah sejuk, bolehlah di potong dan sedia untuk di nikmati.
Siaapp





Cara cara membuat Brownies Kedut



No comments:

Post a Comment

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+