Langgan Percuma

Thursday, 31 August 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii. Harini adik nak kongsikan resepi cucur udang. Adik tau mesti ramai yang dah tahu nak buat kan. Tapi tak pa la noh. Adik post jugak. Hehe. Macam besa la. Sedapp. Hehe.. adik buat cucuq ni pun sebab mak adik request tapi bila adik dah siap goreng. Mak adik keluaq. Sebab hantaq jiran pi hospital. Lepas tu pulak mak balik lambat dekat 11 p.m jugak la. Tapi tak pa. Balik tu mak dan makan. Hehe. Dan sapa2 nak try boleh sangat sebab senang ja nak buat. Main campak2 ja. Hee. Oklah noh.. taaa

Resepi Cucur Udang


Bahan bahan

 2 tongkol jagung
Seikat kucai
5 biji cili melaka
Segenggam taugeh
1 s/k garam halus
1 s/b gula pasir
1/4 s/t soda bikarbonat
1/2 s/b serbuk kunyit
Segenggam udang kecil
3 cwn tepung gandum
2 1/4 cwn air

Cara cara

Masukkan semua bahan kecuali tepung dan air. Kacau sebati. Selepas itu, masukkan tepung dan air. Kacau hingga rata. Biarkan sebentar 10-15 minit. Panaskan kuali, ambil sedikit adunan dan goreng hingga kuning keemasan dengan api sederhana. Siapp..



Cara cara membuat





0

Tuesday, 22 August 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii. Harini adik nak kongsikan resepi puding roti ala ala kek. Haa.. macam mana tu? Kalau tidak adik tak mau buat gi puding ni tapi kebetulan tengok ada roti yang masih banyak. Lepas tu pulak tengok ada acuan yang adik baru beli. Ha.. jadi tiba2 adik ada idea nak menerai (cuba) buat puding roti ala ala kek. Sedappp ooo. Tapi kalau sapa2 tak da acuan pun boleh ja letak dalam bekas biasa dan kalau nak buat guna acuan ni kena la ada mood rajin. Haha. Tapi jangan risau. Tak lama pun nak layerkan dia sebab dia cepat sejuk. Tapi apa apa pun Alhamdulillah. Sedapp.. hehe. Walaupun first time adik try buat. Hee.. oklah. Taa. Assalam.



Resepi Puding Roti Ala Ala Kek

Roti kering (biskut hup seng)
- 15 keping *
1 tin susu cair*
1 tin air *
1 tin susu pekat
4-5 s/b gula pasir*
1 biji telur*
Agar agar tali 30 g (rendam sebentar dgn 10 - 15 cwn air)
Sedikit garam kasar


Cara cara

1) Masak air dengan agar2 tali hingga agar2 larut.
2) Sementara itu, kisar bahan2 bertanda * hingga halus.
3) Apabila agar2 dah hancur, masukkan bahan bahan kisar dan kacau sebati. Kemudian, masukkan susu pekat dan sedikit garam.
4) Sentiasa kacau adunan dan biarkan adunan menggelegak dan tutup api.
5) Cepat2 tuang dalam loyang sebab puding ni cepat beku dan sejukkan.
6) Siap dan boleh dimakan.







Cara cara membuat puding roti


0

Assalamualaikum dan salam Sejahtera. Haii.. harini adik nak kongsikan resepi cucur kembung manis. Haa.. cucur ni la yang viral tu. Tapi yg adik punya tak la kembung bulat comel2 tu tapi rasa dia sedap sungguh. Adik suka lagi resepi kalini dari resepi ni sebab resepi kalini rasa lemak2 dari susu tu. Rasa macam tak puas bila makan. Lepas tu kalau sejuk pun dia masih lembut. Tak keras. Oklah. Taaaa..


Cucur Kembung Manis

Bahan bahan

2 cwn - tepung gandum
1/2 s/t - garam halus
2 - 4 s/b - gula pasir
1/4 cwn - susu pekat
2 cwn - air panas

Cara cara

1) campurkan tepung gandum, garam,gula dan susu pekat. Kacau sebati.
2) masukkan air panas perlahan2 dan gaul hingga sekata. Biarkan adunan sejuk dalam 10 - 15 minit sebelum digoreng
3) Bulatkan adunan dan goreng dalama minyak sederhana panas hingga kuning keemasan.
4) Sebelum tu basahkan tangan dengan air sebelum mengentel adunan. Siaapppp.






Cara cara membuat cucur kembung


0

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii.. harini adik nak kongsikan resepi bubur kacang hijau. Sat ja nak buat. Sebab pakai periuk noxxa. Tak yah rendam pon. Kod2 kalau ada tetamu mengejut ka. Lepas tu tak tau nak buat apa boleh buat bubur ni pakai periuk noxxa. Sebab sat lepas tu sedapp. Hee.. adik buat bubur ni sebab abah adik nak bawak pi kat kawan abah. Tu yang dapat banyak. Dan abah adik pun kata sedap. Siap tambah bermangkuk mangkuk . Hehe. Resepi kat bawah ni dapat banyak tau. Boleh makan dalam 10 orang centu. Tapi kalau tak habis tak pa. Boleh buat aiskrim. Sedap pun sedap. Hee. Oklah. Taa




BUBUR KACANG HIJAU

Bahan-bahan ( satu periuk )

500 g kacang hijau
2 cawan santan pekat
2 cawan gula merah + 10 s/b gula (cairkan dan tapis)
Garam secukup rasa
2 helai daun pandan
1/2 cwn sagu mata ikan
1 1/2 jag air
2 tongkol jagung

CARA CARA

1. Masukkan kacang hijau dan air ke dalam periuk Noxxa. High preasure selama 15 minit.
2. Setelah itu, tolak button preasure yang ada di tudung periuk untuk membuang wap air. Tekan mode stir fry masukkan santan, gula pasir + gula merah (masak dan tapis), biji sagu serta garam untuk lemakkan bubur tersebut. Masak dalam 5 minit.. siap

Nota :
 1) kacang hijau boleh terus dibuat. Tak payah rendam. Tapi haritu ada mood rajin tu yang adik rendam dalam 1 jam.
2) kalau nak cair boleh tambah lagi air.




Cara cara membuat bubur kacang hijau


0

Saturday, 19 August 2017


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii.. harini adik nak kongsikan resepi tomyam thai ayam. Haaa.. nak tau tak sebab apa adik letak Thai disitu? Sebab adik ada letak sos ikan. Sos ikan tu la yang menjadi makanan thai. Tapi tak tau la noh. Kod la adik ada salah ka. Maaf. Ha. Btw ni first time adik buat tomyam tau. Ni pun adik mintak resepu kat mak adik sebab adik teringin nak buat . Tapi alhamdulillah jadi dan sedap. Heee. Dan ada juga orang letak susu kan? Tapi adik tak letak sebab tak berapa nak suka. Heee.. oklah selamat mencubaaa.. taaa


Tomyam Thai Ayam

Bahan bahan

1 labu  bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inc halia
2 batang serai (diketuk)
3 s/b cili kisar
3 s/b pes tomyam *
3 keping asam gelugor*
2 biji limau kasturi *
2 biji tomato*
2 s/b sos ikan *
5 helai daun limau purut*
Garam gula secukup rasa
Ayam secukupnya (boleh guna daging,udang )
2 batang lobak merah*
1/2 labu kubis bunga*
1 batang daun saderi*
Minyak untuk menumis
Air secukupnya

Cara cara

Tumis bawang, serai dan halia hingga naik bau. Masukkan cili kisar. Biarkan sehingga cili pecah minyak. Masukkan ayam. Biarkan sebentar. Masukkan air. Masukkan bahan bertanda *.   Biarkan semuanya masak dan perasakan dengan garam gula. Biarkan sebentar, tutup api dan siap dihidangkan.

Nota
Boleh makan bersama bihun dan mee yang dicelur. 😁




Cara cara membuat tomyam 


0

Friday, 18 August 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Ok. Harini adik nak kongsikan resepi pancake yang basic saja. Hee.. senang tau. Boleh buat untuk sarapan pagi. Pancake ni sedap sangat2. Adik suka. Rasa daripada esen vanila tu yang membuatkan adik makan berkali2. Hehe. Ikutkan adik nak breakfast nasi goreng tapi disebabkan rasa muak makan nasi goreng selalu. Jadi apa salahnya kan kita tukar2 menu pulak. Hee. Ok. Taaa



Resepi Pancake

Bahan bahan

1 1/2 cwn - tepung gandum
1 1/4 cwn - susu cair
2 s/b - gula pasir
1/4 s/k- garam
1 biji telur
1/4 cwn - butter cair / minyak jagung
1/2 s/t - esen vanila
2 s/t - baking powder

Cara cara

Campurkan tepung gandum,gula,garam dan baking powder. Kacau rata. Masukkan susu cair,telur dan esen vanila. Kacau sebati. Selepas itu, masukkan minyak dan gaul rata. Biarkan sebentar. Sementara itu, panaskan kuali non stick. Letakkan sedikit minyak dan lap semula dengan tisu dapur. Selepas kuali panas, ambil sesenduk adunan. Biarkan sehingga gelembung2 terhasil dan terbalikkan dan boleh diangkat. Pastikan api perlahan. Buat sehingga habis. Boleh dihidangkan bersama madu atau mengikut citarasa. Siapp..




Cara cara membuat pancake


0

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii. Harini adik nak kongsikan resepi sup cendawan. Heee. Resepi yang ni sangat mudah, sedap dan mudah untuk dibuat. Kuang3. Tapii.. untuk pastikan sup ni licin elok. Waktu masukkan tepung gandum ni kena kacau cepat TETAPI berhati2. Haha. Sebab kalau tidak abeh la tangan dan dapur anda2 semuaa. Kalini adik cicah roti bakar yang disapu marjerin saja. Roti perancis dan bawang putih dah habis. Haha. Tapi. Walau apa2 pown. Sedap jugak tau makan dengan roti yang disapu marjerin. 😁 dan untuk sup cendawan ni boleh saja nak letak sedikit isi ayam. ok. Taaa. Assalam.



Resepi Sup Cendawan

Bahan bahan

1 tin cendawan (Hiris halus)
1 cwn - tepung gandum + sedikit air
1500 ml - air masak
500 ml - susu cair
1 kiub pati ayam
Garam gula secukup rasa
1/2 s/t lada hitam
1/2s/t lada putih
1/2 s/t basil

Cara cara

Rebus air dan susu bersama cendawan. Apabila mendidih, masukkan kiub,garam,gula dan lada hitam,lada putih dan basil. Biarkan sebentar. Masukkan tepung yg dicampur dengan sedikit air dan kacau dengan cepat agar ketulan2 tepung tidak terhasil. TETAPI hati2 . Takut terpecik pulak. Biarkan sehingga sup sedikit pekat. Tutup api. Boleh dihidangkan bersama garlic bread.😊😊. Nyummy




Cara cara membuat sup cendawan



0

Saturday, 12 August 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haiii.. harini adik nak kongsikan ayam panggang. Ayam ni sedap dan mudah nak buat. Untuk sapa2 yang ingin diet bolehla buat sebab kita tak gunakan minyak. Tambah2 kat kawan kelas adik ramai yang diet. Hee. Dan bila kita guna pemanggang ajaib ni senang. Tak payah susah2 nak guna bekas lain. Hanya pemanggang ajaib sahaja. Guna api perlahan tau. Kalau kuat nanti hangit haa.. kan tak boleh makan pulak. Heee. Oklah. Taaa.



Resepi Ayam Panggang Pemanggang Ajaib

Bahan bahan

1 inc halia
1 ulas bawang merah
1 labu bawang besar
2 s/b sos lada hitam*
1 s/b gula*
1/2 s/t garam*
1/2 s/t lada hitam*
2 s/b sos tiram*
2 biji limau kasturi*
12 ketul ayam (terpulang nak letak banyak mana)

Cara cara

Tumbuk halia, bawang merah dan bawang besar hingga lumat. Ketepikan. Dalam bekas besar, masukkan bawang yang ditumbuk dan semua bahan bertanda. Kacau sebati. Masukkan ayam, gaul rata. Perap pada suhu bilik selama 30 minit - 1 jam. Masukkan ayam dalam pemanggang ajaib dan panggang sehingga ayam masak dengan api perlahan. Siapp. Selamat mencuba

Nota
- boleh juga letak brown sauce (knorr) dalam 1 s/b. Jangan letak banyak nanti masin. Sebelum2 ni adik pernah buat letak brown sauce ni. Sedap sangat. Tapi kalini tak letak sebab dah habis. 😀





Cara cara membuat ayam panggang


0

Wednesday, 2 August 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii.. harini adik nak kongsikan resepi cucur kembung. Cucur ni sangatlah senang sebab masukkan ja semua bahan dan kacau sahaja. Cuma kalau nak bagi montok lagi. Boleh biarkan lagi lama anggaran 10 - 20 minit. Kalau nak tau cucur kita jadi atau tidak. Bila kita bancuh tu, kita nampak ada buih2 yang terhasil. Jadi kalau ada buih tu jangan risau. Memang jadi. Sebenarnya ada banyak cara untuk buat cucur kembung ni. Ada yang letak mayonis, susu pekat. Tapi adik ambil yang basic sahaja dulu. Lain hari adik akan kongsikan lagi cucur kembung versi lain pulak. 😁😁 heee.. ok. Taaa


Resepi Cucur Kembung

Bahan bahan

2 cwn tepung gandum
1/4 s/t soda bikarbonat
1/2 s/t garam halus
6 - 8 s/b gula pasir
1 1/4 cwn air sejuk

Cara cara

Campurkan semua bahan dan kacau sebati. Biarkan selama 10 - 20 minit. Sementara itu, panaskan minyak dengan api sederhana panas. Apabipa minyak dah panas, jemput2kan adunan dan goreng sehingga masak. Siapp.. boleh cicah dengan sambal, gulai pun boleh. Sedapp..




Cara cara membuat cucur kembung


                   
 
0

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+