Langgan Percuma

Tuesday, 22 August 2017

Resepi Puding Roti Ala Ala Kek

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii. Harini adik nak kongsikan resepi puding roti ala ala kek. Haa.. macam mana tu? Kalau tidak adik tak mau buat gi puding ni tapi kebetulan tengok ada roti yang masih banyak. Lepas tu pulak tengok ada acuan yang adik baru beli. Ha.. jadi tiba2 adik ada idea nak menerai (cuba) buat puding roti ala ala kek. Sedappp ooo. Tapi kalau sapa2 tak da acuan pun boleh ja letak dalam bekas biasa dan kalau nak buat guna acuan ni kena la ada mood rajin. Haha. Tapi jangan risau. Tak lama pun nak layerkan dia sebab dia cepat sejuk. Tapi apa apa pun Alhamdulillah. Sedapp.. hehe. Walaupun first time adik try buat. Hee.. oklah. Taa. Assalam.



Resepi Puding Roti Ala Ala Kek

Roti kering (biskut hup seng)
- 15 keping *
1 tin susu cair*
1 tin air *
1 tin susu pekat
4-5 s/b gula pasir*
1 biji telur*
Agar agar tali 30 g (rendam sebentar dgn 10 - 15 cwn air)
Sedikit garam kasar


Cara cara

1) Masak air dengan agar2 tali hingga agar2 larut.
2) Sementara itu, kisar bahan2 bertanda * hingga halus.
3) Apabila agar2 dah hancur, masukkan bahan bahan kisar dan kacau sebati. Kemudian, masukkan susu pekat dan sedikit garam.
4) Sentiasa kacau adunan dan biarkan adunan menggelegak dan tutup api.
5) Cepat2 tuang dalam loyang sebab puding ni cepat beku dan sejukkan.
6) Siap dan boleh dimakan.







Cara cara membuat puding roti


No comments:

Post a Comment

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+