Langgan Percuma

Showing posts with label Apam. Show all posts
Showing posts with label Apam. Show all posts

Sunday, 28 May 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii.. ok harini dah hari kedua kita menjalani ibadah puasa. Hehe... Jadi adik ingin berkongsi resepi kuih yang adik telah buat semalam iaitu apam pandan. Sebenarnya apam ni apam kastard atau apam puri. Tapi disebabkan adik telah olah sikit inti kastard kepada inti pandan sebab tepung kastard kat rumah dah habis. Inti apam ni bagi adik sangat sedap tau. Sebab rasanya licin ja maksudnya memang lembut ja bila makan. Abah adik pun suka sebab abah kata manis2 gitu. Manis2 buah. Sampaikan kakak adik dia ratah ja inti tu sebab sedap. Hehe. Ok . Yang tu sajalah nohh..



Resepi Apam Puri Pandan

Bahan Kulitnya:

2 cwn tepung gandum
2 1/2 cwn air
sedikit garam
1 sk baking powder
1/2 sk soda bikarbonat
1 biji telur
sedikit pewarna kuning

Cara-cara penyediaan kulit :

1. Campur kesemua bahan tapis(adunan akan kelihatan cair)
2. Kemudian masak seperti masak kuih dadar or pancake. masak sebelah jetak perlu terbalikkan. Guna non stick pan lagi mudah sebab tak lekat bila nak angkat.
3.Setelah masak angkat dan letak di dalam pinggan.Isikan dengan inti yang telah dibuat tadi.
4. Kemudian lipat dan tekan hujung kuih tersebut untuk elakkan inti terkeluar. Boleh juga guna acuan karipap.


Inti Pandan (adik buat 1/2 saja. Resepi dibawah ni 1 adunan)

1 cawan tepung gandum
2 sb tepung kastard atau tepung jagung(kalau nak rasa kastard letak tepung kastard)
1 cawan gula
2 cawan susu segar atau santan(adik letak sedikit saja santan dalam 2 s/b yang lain susu)
2 cawan air pandan (jika nak rasa pandan . Tapi kalau nak rasa kastard boleh guna air masak biasa, susu atau santan)
Sedikit garam

Penyediaan inti kastard

1. Satukan semua bahan di dalam kuali/periuk. Kacau sebati.
2. Nyalakan api dan masak hingga likat dan nampak berkilat.  Sentiasa kacau adunan ketika memasak. Sejukkan sebentar sebelum digunakan.







Cara cara membuat apam pandan



0

Friday, 14 April 2017


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hai... Harini adik nak kongsikan resepi apam tapai nasi. Sedap tau. Tak macam apam yang adik pernah buat sebelum ni. Banyak kali jugak adik buat. Tapi tak pernah lembut macam apam ni. Tapi, sebelum nak buat tu, kena sediakan tapai nasi lebih awal. Sebab ambil masa untuk buat tapai. Dalam 2 - 3 hari. Ok. Tak mau bebel panjang2. Jemputlah tengok. 😁


Resepi Apam Tapai Nasi

Bahan-bahan (A)

1 cwn - nasi sejuk
2 s/b - ragi

CARA CARA (A)

Dalam satu bekas yang mempunyai penutup. Masukkan nasi serta ragi. Selepas itu, kacau sehingga nasi dan ragi bercampur. Tutup bekas dan simpan di tempat yang gelap atau letakkan bekas untuk buat tapai dalam satu kotak dan biarkan selama 2 hari  atau sehingga nasi menjadi berair. Tapai nasi siap. Ketepikan.

#jangan letak bekas nasi tapai dalam peti ais. Biarkan di luar / suhu bilik.

Bahan- bahan (B)

2 cwn - tepung beras
3/4 cwn - gula
2 cwn - air
1 paket / 2 s/t - eno

Cara-cara (B)

Masukkan tapai nasi, gula, tepung beras dan air kecuali eno ke dalam pengisar. Kisar halus. Tuang ke dalam bekas dan perap selama 5 - 6 jam atau semalaman dalam peti ais. Keluarkan adunan dan masukkan eno. Kacau sebati. Bahagi dalam beberapa adunan dan letak pewarna jika suka. Kacau rata. Panaskan kukusan. Susun acuan lompang dalam periuk kukusan. Apabila air mendidih. Kukus acuan sahaja dalam 3 minit. Kemudian, tuang adunan dan kukus semula selama 10 minit atau hingga masak. Hidang bersama kelapa parut + sedikit garam.

NOTA
- adik kukus sekejap kelapa untuk bagi tahan lama.







Video Resepi Apam Tapai Nasi Lembut
0

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+