Langgan Percuma

Showing posts with label Cucur. Show all posts
Showing posts with label Cucur. Show all posts

Tuesday, 22 August 2017

Assalamualaikum dan salam Sejahtera. Haii.. harini adik nak kongsikan resepi cucur kembung manis. Haa.. cucur ni la yang viral tu. Tapi yg adik punya tak la kembung bulat comel2 tu tapi rasa dia sedap sungguh. Adik suka lagi resepi kalini dari resepi ni sebab resepi kalini rasa lemak2 dari susu tu. Rasa macam tak puas bila makan. Lepas tu kalau sejuk pun dia masih lembut. Tak keras. Oklah. Taaaa..


Cucur Kembung Manis

Bahan bahan

2 cwn - tepung gandum
1/2 s/t - garam halus
2 - 4 s/b - gula pasir
1/4 cwn - susu pekat
2 cwn - air panas

Cara cara

1) campurkan tepung gandum, garam,gula dan susu pekat. Kacau sebati.
2) masukkan air panas perlahan2 dan gaul hingga sekata. Biarkan adunan sejuk dalam 10 - 15 minit sebelum digoreng
3) Bulatkan adunan dan goreng dalama minyak sederhana panas hingga kuning keemasan.
4) Sebelum tu basahkan tangan dengan air sebelum mengentel adunan. Siaapppp.






Cara cara membuat cucur kembung


0

Wednesday, 2 August 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii.. harini adik nak kongsikan resepi cucur kembung. Cucur ni sangatlah senang sebab masukkan ja semua bahan dan kacau sahaja. Cuma kalau nak bagi montok lagi. Boleh biarkan lagi lama anggaran 10 - 20 minit. Kalau nak tau cucur kita jadi atau tidak. Bila kita bancuh tu, kita nampak ada buih2 yang terhasil. Jadi kalau ada buih tu jangan risau. Memang jadi. Sebenarnya ada banyak cara untuk buat cucur kembung ni. Ada yang letak mayonis, susu pekat. Tapi adik ambil yang basic sahaja dulu. Lain hari adik akan kongsikan lagi cucur kembung versi lain pulak. 😁😁 heee.. ok. Taaa


Resepi Cucur Kembung

Bahan bahan

2 cwn tepung gandum
1/4 s/t soda bikarbonat
1/2 s/t garam halus
6 - 8 s/b gula pasir
1 1/4 cwn air sejuk

Cara cara

Campurkan semua bahan dan kacau sebati. Biarkan selama 10 - 20 minit. Sementara itu, panaskan minyak dengan api sederhana panas. Apabipa minyak dah panas, jemput2kan adunan dan goreng sehingga masak. Siapp.. boleh cicah dengan sambal, gulai pun boleh. Sedapp..




Cara cara membuat cucur kembung


                   
 
0

Monday, 5 June 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii.. harini adik nak kongsikan resepi cucur udang. Cucur ni sedappp tau. Sebab adik letak daun bawang ngan daun kaduk. Adik letak pon sebab kucai ngan tauge dah habis. Hee.. daun kaduk ni selain dari buat cucur boleh buat celup tepung tau. Sedap. Nanti in sha Allah jika berkesempatan nanti adik kongsikan resepi daun kaduk celup tepung. Cucur ni sekejap ja. Tapi kalau nak lagi sedap boleh biarkan dalam 30 minit sebelum digoreng. Ok. Sampai sini saja noh. Taa




Resepi Cucur Udang Daun Kaduk

Bahan bahan

3 cwn - tepung gandum*
1 s/t - gula *
1 1/4 s/t - garam*
1/2 s/t - serbuk kunyit*
1/4 s/t - soda bikarbonat *
2 cwn - air
1/2 cwn - udang (adik guna udang besar dan adik kupas kulit dan hiris kecil)(boleh letak lebih)
1 labu - bawang holland / bawang besar (adik guna bawang holland sebab lagi sedap dan manis)
3 tangkai - cili hijau (boleh letak kalau suka pedas. Adik letak)
Sengenggam daun kaduk (hiris kasar)
Daun bawang (hiris kasar)
Minyak untuk menggoreng

Cara cara

Campurkan bahan bahan * dan gaul sebati. Masukkan udang, bawang, cili , daun kaduk dan daun bawang. Kacau sambil tuangkan air sehingga rata. Biarkan dalam 30 minit (terpulang) sebelum digoreng. Ambil sedikit adunan dan tuangkan ke dalam minyak yang panas dan goreng sehingga garing. Siap!!







Cara cara membuat cucur udang




0

Friday, 28 April 2017


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii. Harini adik nak kongsikan resepi cekodok pisang. Adik buat cekodok ni kelmarin lepas balik dari kem. Lagipon waktu adik pi kat dapur adik tengok ada pisang yang dah ranum. Jadi sebelum pi teman mak kerja, adik buat dulu cekodok ni. Boleh makan kat sana. Nyummy.. hee. Sedap sebab kat luar rangup dalam lembut.



Resepi Cekodok Pisang / Jemput - Jemput Pisang

Bahan - Bahan

10 biji - pisang emas (boleh juga guna pisang yang lain)
2 s/b - gula perang
2 s/b - gula pasir
1/2 s/t - garam
1/4 s/t - soda bikarbonat
2 s/b - tepung beras
1 cwn - tepung gandum

Cara - Cara

Masukkan pisang yang telah dibuang kulit, gula pasir , gula perang dan garam. Lenyekkan sehingga lumat. Masukkan tepung gandum, tepung beras,soda dan garam. Kemudian, gaul sebati. Panaskan minyak. Ambil sedikit adunan dan jemput - jemputkan ke dalam kuali. Goreng sehingga masak dengan api sederhana. Ulang sehingga adunan habis. Siap!

NOTA :
1) Kalau tak ada gula perang boleh letak gula pasir sahaja. ☺
2) Adunan ni memang lembik tau jangan risau. 😊


Video Resepi Cekodok Pisang Rangup 

0

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+