Langgan Percuma

Showing posts with label Kudapan. Show all posts
Showing posts with label Kudapan. Show all posts

Saturday, 29 July 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii. Harini adik nak kongsikan resepi kuih siput. Kuih siput ni resepi adik belajar daripada tam(mak saudara). Sedapp.. gebuu. Tak da langsung yang keras. Jadi jangan risau kalau takut gigi tertanggal. Hee.. sesiapa nak buat ni memerlukan R tau. Kalau tak da memang tak jalan. Adik buat ni dalam 1 1/2 jam. Cepat la jugak kan? Sebab adik buat ngan tam. Hehe. Ok taaa..



Kuih siput

Bahan bahan

I genggam udang kering (rendam,basuh dan toskan) *
5 ulas bawang merah*
2 s/b - cili kisar*
5 tangkai daun kari
3/4 s/b - garam halus*
3 s/b - gula pasir*
1 kg - tepung gandum
8 s/b - marjerin (boleh lebihkan kalau nak gebu)
3 biji telur

Cara cara

Kisar bahan bertanda * dan sedikit air hingga hancur . Kemudian masukkan daun kari dan kisar lagi. (Adik tak masukkan daun kari sekali sebab tak mau bagi hancur sangat). Dalam bekas lain, masukkan tepung gandum dan marjerin. Gaul sehingga menjadi serbuk roti. Masukkan telur. Gaul sebati. Seterusnya, masukkan bahan *  yang telah dikisar. Gaul sehingga menjadi doh yang tidak melekat di tangan. Ambil acuan kuih siput , tekan dan gulung. Buat hingga habis. Panaskan minyak, goreng kuih siput sehingga kuning keemasan. Toskan. Biarkan sejuk dan simpan dalam bekas kedap udara. Siap!!.

Nota : jika terlembik, tambahkan sedikit tepung dan uli hingga tak melekat di tangan.







Cara cara membuat kuih siput


0

Tuesday, 13 December 2016

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hai! Kelmarin adik ada buat pisang goreng. Resepi Pisang goreng ni adik ambil dari blog SINI
. Sedap.. Cuma adunan ni kena cair tau. Jangan pekat sebab kalau pekat. Dia tak krup krap krup krap. Hehe.. Adik tak mau celoteh panjang2 sebab dah lewat. Ok. Selamat Menjamu mata. 😉


Pisang Goreng






Resepi dicedok : 
http://bilachahkedapur.blogspot.my/2012/09/pisang-goreng-kakak-kantin.html


Bahan-bahan:


1 biji pisang tanduk (potong mengikut kesukaan) * adik guna pisang ‘awak’
1 cawan tepung beras
Sedikit air
1 biji telur
sedikit serbuk kunyit
Garam
Sedikit kapur makan
1/2 cawan air (anggaran)



Cara-cara:

·         Bancuh tepung dengan telur, garam, serbuk kunyit dan kapur makan.

·         Bancuh sehingga menjadi doh seperti doh buah melaka.

·         Perapkan kira-kira 5 minit. (sementara menyediakan pisang, kuali dan minyak segala bagai)

·         Campurkan doh tadi dengan air sedikit demi sedikit. (yang 1/2 cawan tadi) sehingga menjadi adunan yang agak pekat. *tapi tahap kepekatannya lebih cair daripada bancuhan lempeng.

·         Masukkan pisang dalam bancuhan tepung.

·         Goreng dalam minyak yang panas. Apabila kerak gorengan sudah mengeras, balik-balik dan pecah-pecahkan. Sederhanakan api.

·         Goreng hingga kuning keemasan. Selamat Mencuba!! 😀








NOTA :

1) Pisang berangan kalau goreng sedap... rasa macam pisang nangka. :))

2) CARA MEMBUAT PISANG GORENG BOLEH RUJUK




0

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+