Langgan Percuma

Showing posts with label Makanan Barat. Show all posts
Showing posts with label Makanan Barat. Show all posts

Friday, 18 August 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Ok. Harini adik nak kongsikan resepi pancake yang basic saja. Hee.. senang tau. Boleh buat untuk sarapan pagi. Pancake ni sedap sangat2. Adik suka. Rasa daripada esen vanila tu yang membuatkan adik makan berkali2. Hehe. Ikutkan adik nak breakfast nasi goreng tapi disebabkan rasa muak makan nasi goreng selalu. Jadi apa salahnya kan kita tukar2 menu pulak. Hee. Ok. Taaa



Resepi Pancake

Bahan bahan

1 1/2 cwn - tepung gandum
1 1/4 cwn - susu cair
2 s/b - gula pasir
1/4 s/k- garam
1 biji telur
1/4 cwn - butter cair / minyak jagung
1/2 s/t - esen vanila
2 s/t - baking powder

Cara cara

Campurkan tepung gandum,gula,garam dan baking powder. Kacau rata. Masukkan susu cair,telur dan esen vanila. Kacau sebati. Selepas itu, masukkan minyak dan gaul rata. Biarkan sebentar. Sementara itu, panaskan kuali non stick. Letakkan sedikit minyak dan lap semula dengan tisu dapur. Selepas kuali panas, ambil sesenduk adunan. Biarkan sehingga gelembung2 terhasil dan terbalikkan dan boleh diangkat. Pastikan api perlahan. Buat sehingga habis. Boleh dihidangkan bersama madu atau mengikut citarasa. Siapp..




Cara cara membuat pancake


0

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haii. Harini adik nak kongsikan resepi sup cendawan. Heee. Resepi yang ni sangat mudah, sedap dan mudah untuk dibuat. Kuang3. Tapii.. untuk pastikan sup ni licin elok. Waktu masukkan tepung gandum ni kena kacau cepat TETAPI berhati2. Haha. Sebab kalau tidak abeh la tangan dan dapur anda2 semuaa. Kalini adik cicah roti bakar yang disapu marjerin saja. Roti perancis dan bawang putih dah habis. Haha. Tapi. Walau apa2 pown. Sedap jugak tau makan dengan roti yang disapu marjerin. 😁 dan untuk sup cendawan ni boleh saja nak letak sedikit isi ayam. ok. Taaa. Assalam.



Resepi Sup Cendawan

Bahan bahan

1 tin cendawan (Hiris halus)
1 cwn - tepung gandum + sedikit air
1500 ml - air masak
500 ml - susu cair
1 kiub pati ayam
Garam gula secukup rasa
1/2 s/t lada hitam
1/2s/t lada putih
1/2 s/t basil

Cara cara

Rebus air dan susu bersama cendawan. Apabila mendidih, masukkan kiub,garam,gula dan lada hitam,lada putih dan basil. Biarkan sebentar. Masukkan tepung yg dicampur dengan sedikit air dan kacau dengan cepat agar ketulan2 tepung tidak terhasil. TETAPI hati2 . Takut terpecik pulak. Biarkan sehingga sup sedikit pekat. Tutup api. Boleh dihidangkan bersama garlic bread.😊😊. Nyummy




Cara cara membuat sup cendawan



0

Friday, 17 March 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Haiii.. Adik terdetik nak buat makanan ni sebab .... tahun lepas. Untuk pelajar tingkatan 3 ada buat aktiviti luar iaitu permainan bowling. Heee.. alhamdulillah. Geng adik dapat no. 5. Terkejut jugak sebab tu first time uolss adik main.

Heeee.. dapat strike sekali. Hehe.. Selepas kami main, kami pi cari makan kat KFC. Masa tu la adik ternampak makanan ni. Hehe.. adik tak tau nak panggil apa.. Sedapp.. Harga pon ok.

Dalam lima ringgit. Lepas tu bila adik nak beli lagi dalam tahun ni dah tak da. Jadi adik pun buat sendiri. Walaupon tak sama 100 % tapi tetap sedap + kenyang. Alhamdulillah.



Resepi Kentang Putar + Ayam Goreng KFC

BAHAN UNTUK KENTANG PUTAR

3 biji- Kentang (kupas, basuh dan hiris nipis2)
Sedikit susu cair
2 s/b butter
Sedikit garam
Sedikit lada hitam

CARA

Rebus kentang sehingga empuk. Toskan. Masukkan dalam bekas dan lenyek hingga tiada ketulan besar kentang.
Kemudian, masukkan susu cair,butter,garam dan lada hitam. Kacau sebati. Ketepikan.

BAHAN UNTUK AYAM GORENG

2 s/b - BBQ seasoning ( adik beli dekat pasaraya ISTAFA harga dalam sebelas ringgit)
3 keping - Dada ayam ( potong dadu)
Serbuk roti secukupnya

CARA

Masukkan bbq seasoning ke dalam bekas. Masukkan sedikit air dan kacau rata. Kemudian, masukkan ayam dan sebatikan. Biarkan seketika. Sementara itu, panaskan minyak. Setelah minyak panas, ambil ayam dan salutkan dengan serbuk roti. Goreng hingga keemasan.

Nota : untuk ayam tak perlu letak garam sebab bbq seasoning dah masin.

CARA PENYEDIAAN

Ambil mangkuk, masukkan ayam, diikuti dengan kentang. Letak sos cheese dan ulang semula hingga habis. Siap!!




Video Resepi Kentang Putar Dan Ayam Goreng

0

Tentang Penulis

author Hai. Nama saya Sahira lebih dikenali sebagai Adik. Jom cuba resepi paling sedap di Resepi Adik ini. Selamat mencuba!
Baca Lagi ?



Rakan Di Facebook

Rakan Di Google+